>
Koniec roku szkolnego:  
22.6.2018, 09:00
 -   Do wakacji: 
243 dni 13 godzin 28 minut
Kliknij i obejrzyj materiał na temat szkoły i kierunków

Menu Główne


Mapa Absolwentów ZSE

Współpraca naukowa

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu

Szkoły Partnerskie

Севастополь, Школа № 3 (Sewastopol, Krym)
Obchodná akadémia, Stará Ľubovňa
Staatliche Fachoberschule und Berufsschule Passau
Stredna priemyselna skola Bardejov
Integrova stredni skola obchodu,  sluzeb a podnikani Ceske Budejovice
Solski Center (Postojna, Słowenia)

Statystyka

Użytkownicy: 21
Nowości: 1189
Linki: 59
gości: 8381837
Odwiedza nas 3 gości
Miej serce dla serca - KONKURS PDF Drukuj

 „Jesteśmy młodzi, nic nam nie szkodzi", ileż razy słyszymy takie zdanie, niestety nic bardziej mylnego - na zdrowie „pracujemy" całe życie! A ponieważ wrzesień jest miesiącem SERCA, a dziś przypada w 2016 roku międzynarodowy DZIEŃ SERCA, chcemy zwrócić szczególną uwagę na to co jest proste dla każdego z nas i co powinno stać się naszą codziennością.

PRZY OKAZJI ZAPRASZAMY NA FEJSBUKOWY KONKURS!

Skojarzenia mamy różne, biologicznie jest to dla nas centralny narząd układu krwionośnego /pewno nie jeden raz na kartkówce o nim pisaliśmy/, czasem kojarzymy go z porywem uczuć, miłością, a także przeżywanym rozczarowaniem /takie skojarzenia zapewne znamy z autopsji/.

Ale czy kochamy swoje własne SERCE? Czy umiemy o nie dbać?

Na całym świecie na niewydolność SERCA choruje 22 mln ludzi, a co roku wykrywa się 2 mln nowych przypadków. Przewiduje się, że w Polsce za 20 lat liczba chorych wzrośnie o co najmniej 25 proc.

NIE DAJMY SIĘ!!!

Oto 13 rzeczy, które możesz robić dla swojego SERCA. Wprowadź je w swój codzienny styl życia, a obniżysz  ryzyko zapadnięcia na choroby SERCA o 92%.                  

Pij zieloną herbatę
Ten napój pełen antyoksydantów fantastycznie obniża poziom cholesterolu, a nawet ciśnienie krwi.

Unikaj tłuszczu nasyconego
Czytaj etykiety spożywanych produktów i dbaj o to, aby tłuszcz nie przekraczał 30% dziennie spożywanych kalorii. Tłuszcze zaś spożywaj te dobre, np. z orzechów, migdałów, oliwy z oliwek, awokado. Tłuszcze trans, wszechobecne w ciastkach i przetworzonych potrawach, powinny stanowić zaledwie 1% dziennie spożywanych kalorii.

Jedz produkty bogate w błonnik
Według naukowców produkty bogate w błonnik obniżają ryzyko zawału serca. Spożywanie wielu produktów pełnoziarnistych oraz pokarmów bogatych w błonnik zmniejsza ryzyko śmierci z powodu zawału serca, udaru mózgu i innych chorób sercowo-naczyniowych. Spożywaj czosnek - Czosnek to wspaniały afrodyzjak (tak!), który korzystnie działa także na nasze serce. Jeden ząbek czosnku dziennie obniża ryzyko ataku serca, ponieważ zapobiega blokowaniu się tętnic i zmniejsza ich uszkodzenia. To także doskonały sposób na podniesienie odporności. Dowiedziono także, że jabłka korzystnie wpływają na serca u kobiet.

Jedz ryby bogate w kwasy omega-3
Naukowcy już niejednokrotnie dowiedli, że spożywanie ryb bogatych w kwasy omega-3 ma ogromne korzyści dla serca, i dla całego organizmu. Spożywanie ryby bogatej w omega-3, nawet raz w tygodniu, potrafi obniżyć ryzyko śmierci z powodu zawału serca o 52

Rozkoszuj się gorzką czekoladą
Kostka gorzkiej czekolady to zdrowy deser także dla serca, gorzkiej, czyli o zawartości 70% kakao. Mleczną czekoladę można pochłaniać w dużych ilościach (nie polecamy), natomiast kostka gorzkiej czekolady zaspokoi apetyt na słodkie i będzie dużo, dużo zdrowszym wyborem.

Ogranicz cukier
Według naukowców osoby, które spożywają ponad 74g cukru dziennie, są o 87% bardziej narażone na wysokie ciśnienie krwi. Także słodzone soki mają tutaj ogromne znaczenie, o czym pisaliśmy w tekście: 

Wysypiaj się
Jak podaje Journal of the American Medical Association, każda dodatkowa godzina snu obniża ryzyko zachorowania na zwapnienie tętnic wieńcowych, które są przyczyną chorób serca, o 33%.

Spaceruj
Nie można dbać o serce bez odpowiedniej dawki ruchu. Już 2,5 godziny aktywności tygodniowo, może obniżyć ryzyko zawału serca o 1/3 i praktycznie wyeliminować ryzyko zapadnięcia na cukrzycę typu 2. Czy trzeba was bardziej przekonywać do ruchu?

Rozciągaj się
Zaczynaj i kończ dzień choćby krótkim rozciąganiem się. Ostatnie badania przeprowadzone w Japonii dowiodły, że powyżej 40 roku życia regularny stretchinng zapewnia o 30% bardziej elastyczne tętnice. 10- 15 minut rozciągania dziennie to niewiele w porównaniu do ogromnych korzyści dla serca!

Rzuć palenie i nie pozwalaj na palenie w swoim towarzystwie
Jeśli palisz - rzuć natychmiast, ale pamiętaj także, że bierne palenie także jest niebezpieczne, dlatego reaguj od razu, gdy ktoś w twoim towarzystwie zapala papierosa.

Zmniejsz stres
Stres jest odpowiedzialny za ogromną ilość chorób, także chorób serca. Zmniejsz poziom stresu w codziennym życiu, poznawaj i stosuj techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe. Pamiętaj także, że w walce ze stresem niezwykle pomocna jest także aktywność fizyczna!

Pielęgnuj więzi rodzinne
Silne więzi rodzinne, wsparcie w partnerze, bliskość i przyjaźń, znacznie zmniejsza stres i ryzyko depresji - a to dwa czynniki zwiększające ryzyko ataku serca. Dbaj o to, abyście przynajmniej raz w tygodniu jedli w gronie rodziny obiad, znajdź czas na pogawędkę z przyjaciółką, wychodźcie na wspólne spacery, grajcie w gry planszowe, odwiedzajcie ważne dla was, interesujące miejsca.

Śmiej się!
Śmiech to zdrowie i jest w tym wiele, wiele prawdy - naukowcy  z Uniwersytetu medycznego Maryland w Baltimore (prevention.com) doszli do wniosku, że osoby  cierpiące na choroby serca były aż o 40% mniej skłonne do śmiania się z własnych gaf i pomyłek od osób, które cierpiały na problemy sercowo - naczyniowe. Śmiech nie zastąpi prawidłowej diety i nie wyrówna poziomu cholesterolu we krwi, ale najnowsze badania wykazują, że korzystnie wpływa na serce - podsumowali naukowcy.

JESZCZE SIĘ ZASTANAWIASZ? DO ROBOTY!!! 

Zacznij już dziś!

Weź udział w konkursie - szczegóły na fb!

 

Teresa Zachariasz-Belniak

Katarzyna Grasela

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
:: (C) 2017 Zespół Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Gorlicach
ul. Ariańska 3 38-300 Gorlice.